Voorjaarsnota 2025; Pseudo-eindheffing werkgever voor niet-elektrische auto.

Op 18 april 2025 is de Voorjaarsnota 2025 gepresenteerd. Een in het oog springende maatregel is dat het kabinet de ingroei van elektrische auto’s wil versnellen door per 2027 de zakelijke leasemarkt te normeren. Het doel is dat vanaf dat moment alle auto’s die door een werkgever ook voor privégebruik ter beschikking worden gesteld aan de werknemer volledig emissievrij zijn.

Leestijd: 1 minuut

De normering wordt vormgegeven via een pseudo-eindheffing in de loonbelasting met een belastingtarief van 52% over de grondslag voor de bijtelling privégebruik van de auto. Er wordt geen rekening gehouden met een eigen bijdrage van de werknemer. De belastingplicht voor de pseudo-eindheffing ligt bij de werkgever (inhoudingsplichtige) en moet per loontijdvak door de werkgever worden betaald.

Een ZZP’er met een eenmanszaak valt buiten de scope van de eindheffing. Ook vallen nu al veel bestelauto’s niet onder de bijtelling en zullen dus ook niet onder de pseudo eindheffing gaan vallen. Om uitwijkeffecten te voorkomen wordt ook bezien of voor de youngtimer regeling aanpassingen nodig zijn. De wetgeving voor de pseudo-eindheffing wordt opgenomen in het Belastingplan 2026.

Waardevolle inzichten.

Schrijf u vrijblijvend in voor onze nieuwsbrief en maak zo deel uit van onze community.

* Er wordt maximaal één nieuwsbrief per kwartaal verzonden.